vrijdag 1 mei 2009

Een jaartje weblog

Op 25 april 2008 werd gestart met dit weblog. Een mooi moment om eens even terug te kijken.
Wat is er in dit jaar zoal gebeurd op het weblog, statistisch gezien?
Er zijn 36 berichten geplaatst en op al die berichten zijn 59 reacties binnengekomen.
Weinig? Veel? Ik weet het niet, maar ik denk dat de initiatiefnemer(s) op meer respons gehoopt hadden.

Op de laatste bijeenkomst van de Al@din-contactpersonen van Overijssel (17 april j.l.) is ook het weblog aan de orde geweest. Ter vergadering werd gesteld dat het weblog nog niet helemaal aan haar doel beantwoord getuige opmerkingen als 'moeizaam' en 'te vrijblijvend'.

Natuurlijk: een weblog zou een bruisend geheel kunnen (of moeten?) zijn waar ervaringen en meningen van (bevlogen?) al@din medewerkers worden geuit, gedeeld en becommentarieerd.
Dit is gezien de bovenstaande gebruikscijfers nog niet helemaal gelukt.
Het kan natuurlijk zijn dat er in Al@din-land te weinig wordt ervaren of dat al@din medewerkers geen meningen hebben of erger nog dat al@din medewerkers niet bevlogen zijn, maar dat geloof ik allemaal niet.

Eerder denk ik dat het blog lijdt onder 'onbekendheid' en 'onzekerheid'.
Daarom de oproep aan alle lezers: stuur een email naar alle al@din- en inlichtingencollega's binnen je eigen organisatie waarin je het bestaan van het blog meld en op welk internetadres ze het blog kunnen vinden. Het zou natuurlijk prachtig zijn als je er ook nog even bij zet hoe eenvoudig het is voor bezoekers om zelf een berichtje te plaatsen of op een berichtje te reageren.

Een blog leeft vooral als er met enige regelmaat nieuwe, interessante berichten te lezen zijn.
Daarom is er nu een soortement redactie in het leven geroepen die in ieder geval regelmatig berichten zal plaatsen die in brede zin met het al@din-werk te maken hebben.
Daarmee hopen we dat het weblog interessanter wordt voor de lezer en dat meer lezers berichten zullen plaatsen en/of zullen reageren. Er gebeurt immers genoeg interessants op al@din- en inlichtingengebied!?!

Om zelf een bericht te plaatsen moet je inloggen op het blog. Daarvoor heb je de gebruikersnaam en het wachtwoord nodig.
Ben je deze vergeten of kwijtgeraakt? Stuur dan even een mailtje naar gerard.kotter@bibliotheekoldenzaal.nl en ik stuur je de inlog-gegevens toe.
(Het plaatsen van de inlog-gegevens in het blog zelf zal waarschijnlijk tot misbruik leiden en is daarom niet aan te raden.)

Gerard Kotter.

3 opmerkingen:

TienD zei

Veel of weinig berichten maakt niet uit. Ik hoop dat het weblog medewerkers inspireert om hun werk zo goed mogelijk te doen. Verder vind ik dat er nog steeds hele bijzondere en leuke vragen aan al@din (en in de bibliotheek)gesteld worden, voorbeelden hiervan zou ik best eens terug willen zien op dit weblog.

Mirjam zei

Ik lees zelf met veel plezier dit weblog en heb even een attenderingsmailtje onder de FlevoMeer collega's gestuurd. Het zou inderdaad leuk zijn als er wat meer respons komt. Ik vind het weblog trouwens ook een erg handige manier om ervaringen over vraag beantwoording uit te wisselen.

Ineke Groters zei

Hallo allemaal,

We zitten nu ruim een maand na het aladinoverleg. Ik ben zo benieuwd naar de weblogbijdragen van Gerard en Krist. Wat gebeurt er in Oldenzaal en Raalte?