donderdag 14 mei 2009

Praktijkochtend Al@din - Staphorst

Tineke had zich (samen met Gerard Kotter en Fenna Pas de voorbereidingscommissie vormend) beter voorbereid dan ik. Het huiswerk had in mijn geval niet de aandacht gekregen die het verdiende, maar gelukkig kon en mocht ik toch mee blijven doen.

We begonnen met een kennismakingsrondje en daar kwam ook aan de orde hoe iedereen met inlichtingenwerk en vraagbeantwoording voor Al@din in de weer was. Er werden daarbij leuke tips en interessante sites uitgewisseld.

In tweetallen hebben we daarna een zestal vragen behandeld. Deze vragen waren in het verleden al door Al@din behandeld en beantwoord. In deze oefening ging het er om of we – zonder vooraf naar dat al gegeven antwoord te kijken! – een goede zoekstrategie konden bedenken. Een paar ingangen, zoeken op internet, in de bibliotheekcollectie, andere termen bedenken, kun je daar op doorklikken en wat levert dat op, zou die site wat hebben, vragen, vragen, vragen… Soms gedeeltelijk en soms ineens zomaar: het antwoord!
Is dat wel het antwoord op de vraag? Zo nu en dan bij nader inzien toch nog niet en dan zoeken we vrolijk verder!

We hebben ook gekeken naar Al@din-chat. Er zijn maar enkele bibliotheken die hier aan meedoen en het is voor velen van ons lastig om dit in de praktijk echt te gaan doen, omdat je daar niet structureel en regelmatig voldoende tijd voor vrij kunt maken.
Jammer, want je merkt al chattend wel dat er een belangrijk voordeel bij deze vorm van communicatie is: je hebt op dat moment contact met de klant en je kunt aanvullende vragen stellen om helder te krijgen wat die klant precies wil.

Er kan digitaal heel veel, maar als je met elkaar om tafel zit, een kopje koffie met elkaar drinkt en op die manier wat met elkaar kunt uitwisselen, is er duidelijk sprake van meerwaarde. Daarom: Tineke, Gerard en Fenna dank voor jullie inspirerende inzet en Frouwke voor de gastvrijheid!

Jan te Bokkel






3 opmerkingen:

TienD zei

De bedoeling van de praktijkochtend is om gezamenlijk te werken aan de kwaliteit van al@din door het:
-Persoonlijk uitwisselen van ervaringen met collega’s
-Opfrissen en vernieuwen van bronnenkennis
-informeren van medewerkers over ontwikkelingen zoals al@dinchat
Zo lezen is aan deze opzet voldaan, klopt dat?

Ineke Groters zei

Mijn collega vond dat er in Hengelo op 15 mei iets te veel deelnemers waren. Daardoor was er wat minder persoonlijke aandacht mogelijk. Vinden anderen dat ook?
P.S. Jan te Bokkel heeft naar eigen zeggen weinig voorbereid, maar hij heeft wel werk gemaakt van het verslag. Dat telt ook.

TienD zei

In Staphorst was de groep juist heel klein, volgend jaar zal ik proberen om het wat beter te verdelen.