Vorige week gaf ik een opfriscursus digitale bibliotheek in bibliotheek x. Het viel me op dat medewerkers databanken zoals bijvoorbeeld Literom, Uittrekselbank, maar ook Bibliotheek.nl - met o.a. de Tijdschriftenbank of de (regionale) Krantenbank- weinig gebruiken.
Volgens mij zijn er vier mogelijke oorzaken:
1. met google kun je alle vragen beantwoorden;
2. er zijn in de bibliotheek weinig vragen waarvoor je deze databanken nodig hebt;
3. de klant weet niet dat de bibliotheek deze databanken heeft, dus ook niet waarvoor ze het kunnen gebruiken;
4. bibliotheekmedewerkers kennen de databanken onvoldoende
Voor welke oorzaak kiezen jullie?
1 opmerking:
In Zwolle merken we dat de Aquabrowser het gebruik van de Krantenbank, Tijdschriftenbank, Consumentenbond-database en het Keesings archief bevordert. Zowel voor klanten als personeel: het zit in 1 bestand. Andere databanken die er niet inzitten - zoals de Literom - worden dan weer sneller vergeten.
Sinds dit jaar hebben we gratis internet voor klanten, en dan zie je dat bibliotheekmedewerkers en klanten vaker samen naar goede sites kijken - via een publiekspc. De geldteller tikt niet door, de personeelspc blijft vrij, en dat allemaal zoekt wat rustiger.
Ineke Groters
Een reactie posten