woensdag 23 september 2009

Gebruik databanken in de bibliotheek


Vorige week gaf ik een opfriscursus digitale bibliotheek in bibliotheek x. Het viel me op dat medewerkers databanken zoals bijvoorbeeld Literom, Uittrekselbank, maar ook Bibliotheek.nl - met o.a. de Tijdschriftenbank of de (regionale) Krantenbank- weinig gebruiken.
Volgens mij zijn er vier mogelijke oorzaken:
1. met google kun je alle vragen beantwoorden;
2. er zijn in de bibliotheek weinig vragen waarvoor je deze databanken nodig hebt;
3. de klant weet niet dat de bibliotheek deze databanken heeft, dus ook niet waarvoor ze het kunnen gebruiken;
4. bibliotheekmedewerkers kennen de databanken onvoldoende
Voor welke oorzaak kiezen jullie?

1 opmerking:

Inlichtingenmedewerkers Overijssel zei

In Zwolle merken we dat de Aquabrowser het gebruik van de Krantenbank, Tijdschriftenbank, Consumentenbond-database en het Keesings archief bevordert. Zowel voor klanten als personeel: het zit in 1 bestand. Andere databanken die er niet inzitten - zoals de Literom - worden dan weer sneller vergeten.
Sinds dit jaar hebben we gratis internet voor klanten, en dan zie je dat bibliotheekmedewerkers en klanten vaker samen naar goede sites kijken - via een publiekspc. De geldteller tikt niet door, de personeelspc blijft vrij, en dat allemaal zoekt wat rustiger.

Ineke Groters