maandag 23 juni 2008

Vlaamse webwijzer

Onze collega’s in Vlaanderen hebben al een groot aantal jaren de zogenaamde webwijzer. Een portalsite die websites over diverse onderwerpen ontsluit. Vroeger (begin van deze eeuw) gebruikte ik de webwijzer wel eens als voorbeeld bij Internetcursussen. Ik was hem uit het oog verloren, maar onlangs kwam ik hem tijdens het surfen weer tegen. De webwijzer is nu ook met behulp van de aquabrowser toegankelijk gemaakt. Een handig hulpmiddel bij het inlichtingenwerk.
Probeer het eens!

Henri Schoemaker
Bibliotheek Almelo
http://rosarium1.blogspot.com/

2 opmerkingen:

TienD zei

Ik had deze ooit wel eens bekeken, maar maak er geen gebruik van. De rubrieken zijn ruim, maar wel overzichtelijk. Vorige week nog een vraag gehad naar een overzicht van handige sites, moeten we deze aanbevelen, of zijn er nog andere? Wie reageert?

Vis unita fortior zei

Voor dat de Gids er was, was de Webwijzer een gezamelijk produkt van de Nederlandse en Vlaamse Bibliotheek. Door de komst van de Gids is Nederland afgehaakt. Dat de rubruiken ruim zijn opgezet hoeft geen belemmering te zijn. Via het zoekvenster kun je zoeken naar de gewenste informatie. Het grote voordeel van de webwijzer is, dat het betrouwbare gecontroleerde bronnen zijn.
Er is ook een jeugdversie.
http://webwijzer.jeugdbib.be/

In Nederland vind je betrouwbare websites via de aquabrowser.

De vlaamse webwijzer zou ik zeker aanbevelen.

Mvg. Vincent Rotermundt
Biblionet Drenthe