donderdag 11 februari 2010

Vrije val bij aladin?


In Bibliotheekblad 2 las ik een artikel over de opvolging van aladin. Het kan een combinatie worden van ibi, Question Manager en Webassistent. Dit omhelst dan net als aladin: een kennisbank, een chatfunctie, een backoffice voor vraagbeantwoording. Ik zie 2 verschillen (naast waarschijnlijk een hippere site). 1. Elke vraag wordt door meer dan 1 persoon beantwoord. 2. Bij het beantwoorden speelt het publiek ook een rol. (wat bij aladin alleen bij hersenkrakers het geval is).

Vinden jullie (of jullie publiek) ook dat voor de kwaliteitsgarantie elke vraag door meer mensen beantwoord moet worden? Aan ons fysieke inlichtingenbureau is dat niet zo, tenzij we zelf even een collega erbij vragen.
Groeten uit Zwolle,
Ineke Groters

3 opmerkingen:

Unknown zei

Niet per se, maar het is wel mooi als de mogelijkheid wordt geboden, vind ik.

TienD zei

Ik raad alle al@dinmedewerkers aan het betreffende artikel uit Bibliotheekblad nr 2 te lezen. Als het technisch kan, dan wat mij betreft de klant erbij betrekken. Zelf zou ik het jammer vinden als de algemene informatiefunctie van de bibliotheek verloren gaat, en we alleen nog antwoorden geven op vragen die betrekking hebben op producten of diensten van de bibliotheek. Hoe denken anderen daarover?

Ineke Groters zei

"Vragen die betrekking hebben op producten en diensten van de bibliotheek" kun je wel of heel breed of heel smal zien. Onze producten en diensten omvatten bijvoorbeeld (informatie uit) boeken en internettoegang.